POKA

Polyteknikkojen kalastusseura POKA

Sällskaplig samvaro för fiske och rekreation

Tämä sivu on vanhentunut, ohjataan uudelle sivulle automaattisesti muutaman sekunnin kuluessa...





POKAN PERÄMOOTTORI JA VENE

Varauskäytäntö

POKAn soutuveneet (2 kpl) ovat Otaniemessä, Laajalahden rannalla lähinnä kuhankalastusta varten. Veneet ovat tarkoitettu kaikkien POKAlaisten käyttöön ja Laajalahdessa on jopa kalaa. On ainakin ollut.

Keväällä 2006 perinteisen Kuharaadon rinnalle hankittiin Huvipursi-niminen paatti. Tämä uutuus on varustettu puisilla osilla, joten siitä tarvitsee huolehtia hiukan jotta osat eivät lahoa. Jos siis käytät Huvipurtta, katso että veneen pohjalla olevat astinritilät jäävät käytön jälkeen mahdollisimman paljon koholle, jotta ne eivät päädy uiskentelemaan veneeseen satavassa vedessä!

Varauksia saa yhdellä henkilöllä olla sisällä enintään kolme kerrallaan. Varauksen maksimipituus on toistaiseksi yksi vuorokausi. Moottorin ja soutuveneen käyttö on POKAlaisille ilmaista.

Mikäli aikoo käyttää venettä usein, voi avaimen lunastaa panttia vastaan "omaksi". Tällöin käytöstä ilmoitetaan varauskirjan ylläpitäjälle, ettei tule päällekkäisyyksiä. Kertakäyttöä varten avaimen voi hakea varauskirjan ylläpitäjältä (ja palauttaa käytön jälkeen).

Varauskirjaa hoitaa ja veneen avainta hallitsee seuran hallitus. Varaukset voi tehdä sähköpostitse pokah(ä.t)list.tky.fi .

Varaustilanne

()

1.5
2.5
3.5
4.5
5.5
6.5 Opi (Huvipursi)
7.5 Opi (Huvipursi)
8.5
9.5
10.5
11.5
12.5
13.5
14.5
15.5
16.5
17.5
18.5
19.5
20.5
21.5
22.5
23.5
24.5 Anssi K (Huvipursi)
25.5
26.5 Janne H (Huvipursi)
27.5
28.5 Anssi K (Huvipursi)
29.5 Opi (Huvipursi)
30.5 Anssi K (Huvipursi)
31.5
1.6
2.6
3.6
4.6
5.6
6.6
7.6
8.6
9.6
10.6

Perämoottori on kesällä kuhankalastusaikaan lukittuna veneeseen niin pitkään kuin se katsotaan tarpeelliseksi. Veneen varaus tarkoittaa samalla moottorin varausta ellei varauskirjan hoitajalle muuta ilmoiteta. Pelkän moottorin varaus on myös mahdollista. Bensiinin tuo kukin vuokraaja mukanaan.

HUOM! Konetta ei ole veneessä toistaiseksi huoltamattomuuden vuoksi.

Perämoottorin käyttö

Moottorissa käytetään 95E:tä jossa on 2% kaksitahtiöljyä. Kyseistä seosta myydään mopoille tarkoitetuista tankkauspisteistä tai sen voi itse sekoittaa omaan kanisteriin. Perämoottorin tankin täyttöaukko on juuri sopiva esim. 1,5 l:n muovista limupulloa varten. Litralla selviää kauan, varsinkin jos keskittyy jigistelyyn. Samanlaisesta 1,5 l muovipullosta on myös helppo tehdä suppilo jos aikoo kaataa bensiinin tankkiin suuremmasta kanisterista. Perämoottorin tankin koko lienee n. kolme litraa. Huomatkaa, että öljyn käyttö on TÄYSIN VÄLTTÄMÄTÖNTÄ! Kone ei toimi ilman sitä.

Perämoottorin rikastin eli "ryyppy" on rikkoutunut ja sittemmin korjattu asentamalla rikastinvivuksi messinkinen iso mutteri. Mutteri kiertyy vajaat puoli kierrosta ja vastapäivään kierrettynä se on poissa päältä, myötäpäivään kierrettynä rikastin on päällä.

Konetta käynnistettäessä potkurin on syytä olla vedessä jotta kone saa jäähdytysvettä. Konetta voi testata lyhyesti myös kuivalla maalla. Ennen käynnistystä vaihdevivun (iso vipu koneen vasemmalla sivulla) on oltava keskiasennossa eli vapaalla.

Käynnistäminen tapahtuu avaamalla polttoainehana (vasemmanpuoleinen kierrettävä vipu koneen etuosassa), kiertämällä polttoainetankin korkissa olevaa ilmaruuvia kierroksen verran auki, kiertämällä messinkimutteria eli rikastinta puoli kierrosta myötäpäivään eli auki asentoon, kiertämällä kaasukahva START -asentoon ja vetäisemällä napakasti käynnistinnarusta. Jos kone ei muutamalla kiskaisulla käynnisty, on rikastin syytä kiertää pois päältä. Seuraavalla vetäisyllä kone yleensä käynnistyy. Koneen käynnistyttyä on rikastin aina kierrettävä kokonaan pois päältä.

Vaihde kytketään kääntämällä vivusta keulaa kohti koneen ollessa tyhjäkäynnillä. Peruutusvaihde kytketään työntämällä vipua vastaavasti taaksepäin. Peruutettaessa on syytä olla varuillaan kaasun käytön kanssa koska kone saattaa "kipata" jos koneen kallistusta säätävä vipu ei satu olemaan kolossaan.

Kone sammuu rikastimen vieressä olevaa punaista kuminappia painamalla.

Kone on syytä kallistaa eli nostaa potkuri ilmaan rantaan tultaessa välittömästi sammuttamisen jälkeen jotta se ei turhaan kolhiutuisi kiviin.

Päivän ajelun päätteeksi pitää polttoaineen syöttöhana sulkea ja ajaa kaasuttimessa jäljellä olevat bensat pois. Tällä estetään bensan kuivumisesta kaasuttimeen johtuva neulaventtiilin tuukkeutuminen (mikä selittää usein sen, ettei kone millään käynnisty). Erityisen tärkeää kaasuttimen tyhjentäminen on ennen pidempiaikaista säilytystä!

Käytäntö tietysti opettaa, mutta koneen oikeata käyttöä neuvovat myös kokeneemmat POKAlaiset. Kysy jos olet epävarma!

Huolto

Kone on aina talven jälkeen huollon tarpeessa ennen käyttöönottoa. Ensimmäinen käyttäjä keväällä velvoitettakoon huolehtimaan siitä!

1. Peräöljyn vaihto. Tämä on tärkein huoltokohde! Jos vanha öljy on mennyt valkoiseksi tarkoittaa se sitä, että sinne on päässyt vettä sekaan. Kannattaa tarkistaa täyttöruuvin tiiviys. Vaihto tapahtuu siis siten, että avataan molemmat (ylä- ja ala-) reiät, annetaan vanhan öljyn valua ulos. Tätä helpottaa se, että moottoria on säilytetty ainakin yön yli lämpimässä. Uusi öljy (tuubissa tms., saa huoltoasemilta) puristetaan perään alareiästä. Kun öljy alkaa valua yläreiästä on öljytila täynnä. Suljetaan yläreikä ruuvilla, käännetään kone kyljelleen ja suljetaan alareikä.

2. Tulpan kärkivälin säätö, 0,4 mm. Jos elektrodit pahasti kuluneet niin vaihto on paikallaan.

3. Kaasuttimessa on ruuvi josta sen saa tyhjennettyä esim. ennen pitempiaikaista säilytystä. Se usein unohtuu edellisenä syksynä. Bensa tuppaa kuivumaan sieltä ja töhkääntymään erilaisiin asiattomiin kohtiin. Kannattaa varmistaa koneen toimivuus jo ennen lähtöä tai varautua purkamaan kaasutin paikan päällä. Lämpimässä, eikä venerannan räntäsateessa.

4. Liikkuvien osien, lähinnä säätöjen, rasvaaminen/öljyäminen vaseliinilla ja voiteluöljyllä.

5. Polttoainesuodatin pitää vaihtaa ainakin joka toinen vuosi ja ainakin jos se on selkeästi hyvin likainen.

6. Sinkkipala potkurin vieressä pitää tarkastaa. Vaihdettava n. kolmen vuoden välein.

7. Potkurin sokkia on koneen kopan sisällä rautalangalla sidottuna muutama kappale. Niiden olemassaolo kannattaa tarkastaa.


Sivun ylläpito: POKAn hallitus